فرهنگ
درباره وبلاگ


منم كوروش منم بابك منم آذر منم آرش / منم آن رستم دستان منم آن ببر تنگستان / به نام هور مزدایـم به اسم پاك ایرانم / قسم تـا آخـرِ دنیــا كه بــر ایـن خاك دُژبانـم / قسم بـر تخت جمشیدم قسم به آبیِ خلیج پارس / قسم بر روحِ خرمّدیــن دوباره می برم بـرعرش تو را ای مام بی همتا / دوباره میكنم تاجى تـو را من بـر سر دنیا /
آخرین مطالب
نويسندگان

««برپايي استاني نوين به نام " استان خليج فارس" براي بي کنش کردن ترفند هاي دشمنان و جلوگيري از چشم داشت آنان به "جزيره هاي ايراني" و نام "خليج فارس»»

در طی روزهای اخیر شاهد گستاخی کشورک 38 ساله ی امارات، مبنی بر ادعای مالکیت، بر جزایر همیشه ایرانی تنب بزرگ،تنب کوچک و ابوموسی بودیم!!!....ما ضمن آنکه این ادعای، شیخ نشین امارات را پوچ و بی معنا میدانیم....این حرکت تحریک آمیز،که تنها امنیت منطقه را به خطر می اندازد محکوم می کنیم.و چشم داشت به تمامیت ارضی ایران را به هیچ عنوان قابل تحمل نمی دانیم....
در همین راستا و به منظور حفظ منافع ملی ایران در پهنه ی آبی خلیج همیشه فارس ،از دولت محترم جمهوری اسلامی ایران درخواست می نماییم با تشکیل هرچه زودتر "استان خلیج فارس" به مرکزیت "جزیره ی ابوموسی" پاسخ درخوری به یاوه گویان عرب بدهند......به همین منظور صفحه ی فیس بوکی به همین نام:

"پشتیبانی از برپایی استان خلیج فارس"

بنیاد گشت تا صدای ملت ایران را بگوش مسئولین محترم و جهانیان برساند که ملت ایران بر سر منافع ملی و تمامیت ارضی خود با هیچ کس شوخی ندارد و کوچکترین تعرضی را به شدت پاسخ خواهد داد.....
 

 



ادامه مطلب ...

 

این پیکره را به گاه نوروز ایران زمینی ،در خرمشهر گرفته ام...گاهی یک نگاره و یا حتی یک واژه می تواند بیش از هزاران جمله و ده ها کتاب پرمفهوم و رسا و اگاهی بخش و هشدار دهنده باشد...
این تابلوی پرمفهوم،به زیبایی گواهی است بر یکپارچگی سرزمینی بی گفتگوی ایران زمین و یگانگی دیر پای ملی اش....


پشتوانه اش خون هزاران ایرانی عرب و فارسی زبان و آذربایجانی و کرد و لر و بختیاری و مسیحی و کلیمی و زرتشتی و مسلمان و...که خون دادند و مالکیت ایران را بر این خطه خون بار صحه گذاردند...



ادامه مطلب ...

فدرالیسم الگوی خوبی برای پیاده کردن آن در جامه ایران به شمار نمی رود. فدرالیسم(فدرال به معنی وحدت است) رهیافتی است که با الگوی آن، کشورها و سرزمین های جدا از هم با مردمانی متقاوت کنار یکدیگر زندگی کنند و در عین حال دشواری های آن را نیز دارد. فدرالیسم الگویی است از کثرت به وحدت یعنی برای تامین وحدت برای واحدهای سیاسی جداگانه الگو فدرالیسم سودمند به شمار می رود زیرا از این طریق هم استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آن واحدها تا اندازه زیادی تامین می شود و هم وحدت واحدها سیاسی با دولت مرکزی و هم چنین با یکدیگر.

به هیچ عنوان الگوی فدرالیسم برای کشورهای چند قومیتی(مذهب،دین و یا زبان) یا چند نژادی یا چند فرهنگی کارآمد و راه گشا نمی نماید. تجربه دیگر کشورها (هند، پاکستان،نیجریه،یوگسلاوی پیشین، اتیوپی و...) در این مورد چندان قابل توجه نبوده است. ایران کشوری است که سابقه تاسیس آن به عنوان یک واحد سیاسی جدی بیش از بیست و پنج سده می گذرد.



ادامه مطلب ...




مطهر بن طاهر مقدسى:

گويند معتدلترين و با صفاترين و بهترين بخشهاى زمين ايرانشهر است و همان است كه به اقليم بابل معروف است: درازاى آن ميان رودخانه بلخ تا رودخانه فرات و پهناى آن ميان درياى غابسكين (آبسكون) تا درياى فارس و يمن و سپس به طرف مكران و كابل و طخارستان و منتهاى آذربايجان است و آنجا برگزيده بخشهاى زمين و ناف زمين است، به علت اعتدال رنگ مردم آن و استواى پيكرهاشان و سلامت خردهاشان. زيرا كه ايشان از سرخى روميان و بدخويى تركان و زشتى چينيان و كوتاه بالايى يأجوج و مأجوج و سياهى حبشيان و ناباندامى زنگيان بر كنار بودهاند و از همين روى به نام ايرانشهر خوانده شده، يعنى قلب شهرها و ايران به زبان اهل بابل- در باستان- به معنى دل و قلب است . ايرانشهر، سرزمين فرزانگان و دانشوران است و ايشان بخشنده و بخشاينده و با تميز و هوشمندند و هر خوى نيكى را كه ديگر مردمان جهان از دست دادهاند، اينان دارا هستند.
در شناخت اين سرزمين، همين بس كه هيچ كس از جاى ديگر بدانجا نمىآيد، يا آورده نمىشود، مگر آنكه ديگر در دلش شوق بازگشت به محل خويش نيست تا بدانجا بازگردد، در صورتى كه وضع آن سرزمينهاى ديگر بدين گونه نيست.



 



ادامه مطلب ...




این پیکره متعلق به ""مقدمه"" کتاب عبر ابن خلدون اندیشمند تونسی عرب زبان و اندلسی تبار است...و ابن خلدون اندیشمندی بسیار برجسته و مطرح در حوزه اندیشه...در سال 732 در تونس چشم به جهان گشود و بسیاری او را بنیاد گردانش تاریخ و علم تاریخ و نگرش فلسفی به ان می دانند که بیشتر در حوزه فراز و فرودجوامع نخستین کسی است که قلم زده است..بسیاری او را بنیاد گردانش جامعه شناسی نیز می نامند..400 سال پیش از اگوست کنت فرانسوی.... آن را علم العمران نام نهاد و بارها با تکیه بر مستندات ،بر چیرگی فرهنگ و تعقل ایرانیان تاکید نموده است...بی دلیل نبود که میشل عفلق موسس حزب پانعربیستی فاشیستی بعث و نیز وزیر فرهنگ صدام معتقد بودند که بایستی او را نبش قبر نمود و آثارش را که آکنده از تمجید فرهنگ ایرانی است سوزاند!!!!!!
ابن خلدون در مقدمه کتاب عبر به چرایی فراز و فرود تمدنها اشاره می کند و بار ها دلایل هژمونی فرهنگی و علمی ایرانیان را بر دیگر مدنیت ها و جوامع قدیم یاد اور می شود..او با نام بردن از ده ها اندیشمند ایرانی نقش بی گفتگوی ایرانیان را در بنیاد فرهنگ جهانی مورد بحث قرار می دهد یکی از برجسته ترین ارجمندی های کتاب مقدمه بیان نام دقیق مکان جغرافیایی چون خلیج فارس است ..
 



ادامه مطلب ...